Rozszerzyliśmy naszą ofertę o zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
W celu stymulowania rozwoju dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnościami mogą być organizowane zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Zajęcia mogą być prowadzone w grupach 2-3-osobowych z udziałem ich rodziców. Zajęcia te mogą być organizowane w przedszkolu specjalnym i integracyjnym, w szkole podstawowej specjalnej i integracyjnej, w domu rodzinnym lub innym miejscu pobytu dziecka.
Skierowanie dziecka na zajęcia wczesnego wspomagania wydaje organ prowadzący na podstawie wniosku rodziców i opinii wydanej przez placówkę stwierdzającą konieczność prowadzenia takich zajęć.
Zakres wczesnego wspomagania rozwoju dziecka może dotyczyć rozwoju motorycznego, stymulacji polisensorycznej, rozwoju mowy i języka, orientacji i poruszania się w przestrzeni, usprawniania widzenia, słuchu, umiejętności samoobsługi i funkcjonowania w środowisku.
Pomoc w stosunku do rodziców może dotyczyć:
– wsparcia w procesie pełnej akceptacji niepełnosprawnego dziecka,
– rozpoznawania jego zachowań i ich odpowiedniej interpretacji oraz prawidłowej reakcji na nie,
– instruktażu i poradnictwa w zakresie działań rewalidacyjnych,
– informowania o potrzebie wyposażenia dziecka w niezbędny sprzęt,
pomoce i inne przedmioty.
Zajęcia wczesnego wspomagania prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka i specjaliści (psycholog, logopeda, inni), którzy tworzą zespół wczesnego wspomagania. Pracę zespołu koordynuje dyrektor szkoły lub placówki, przy której zespół został zorganizowany.
Nauczyciele i specjaliści w oparciu o przygotowany na podstawie diagnozy program pracy rewalidacyjnej realizują zajęcia oraz we współpracy z innymi specjalistami (audiologiem, okulistą, pediatrą) przeprowadzają analizę efektów oddziaływań i ewentualną modyfikację programu pierwotnego.
Zadania dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka nauczyciel realizuje w ramach określonych obszarów edukacyjnych:
– poznawanie i rozumienie siebie i świata,
– nabywanie umiejętności poprzez działanie,
– odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej,
– budowanie systemu wartości.
przydatne linki:
Zadania powiatów w realizacji kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Przepisy prawne regulujące kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Systemowe wspomaganie osób niepełnosprawnych
Placówki podległe staroście powiatu na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.
Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci